Loopband: wat te overwegen bij het kiezen van dit fitnessapparaat

Door het gebrek aan tijd en de dagelijkse drukte geven veel mensen er de voorkeur aan thuis te sporten. Sommige mensen hebben zelfs een kleine fitnessruimte thuis, zodat ze op elk moment van de dag kunnen trainen zonder naar een fitnesscentrum te hoeven gaan. Een veelgebruikt toestel in woningen is de loopband.

Minstens 30 minuten per dag wandelen is essentieel voor een goede gezondheid. Er zijn enkele kleine problemen die je ervan kunnen weerhouden buiten te sporten: de regen, te grote hitte of kou en zelfs de tijd die je ervoor beschikbaar hebt. Een loopband in huis maakt het leven gemakkelijker, maar je moet weten op welke criteria je moet letten bij het kiezen van het model dat het beste bij jouw behoeften past!

Hoe de loopband zal worden gebruikt

Zoek een product dat aan jouw behoeften kan voldoen. Als je bijvoorbeeld alleen maar gaat wandelen, hebt je geen zeer krachtige loopband nodig en hoeft je niet veel geld uit te geven. Maar als je regelmatig hardloopt, zult je iets meer moeten investeren, omdat het product intensievere trainingen zal moeten ondersteunen.

Het is belangrijk te bedenken hoeveel mensen de loopband zullen gebruiken. Is het alleen voor jou of zullen andere mensen in het huis het gebruiken? Dit kan de afmetingen van de loopbandvloer beïnvloeden. Als er langere mensen zijn om het toestel te gebruiken, zullen zij langere stappen zetten en dus een loopband met een groter loopvlak nodig hebben.

Loopband met monitor

De meeste loopbanden zijn uitgerust met een monitor waarop je kunt zien hoe snel je loopt, hoeveel meter je hebt gelopen of gerend, hoeveel calorieën je hebt verbruikt en natuurlijk hoe lang je hebt getraind. Als je graag opties hebt, bieden sommige duurdere modellen vooraf gedefinieerde trainingsprogramma’s.

Een ander zeer belangrijk item is de hartslagmeter. Hometrainers worden geleverd met een sensor die gemakkelijk aan jouw vingertop kan worden bevestigd. Er zijn ook modellen met een riem die in de zone net onder de borst moet worden geplaatst. Sommige van deze sensoren wisselen informatie uit met de loopband, via wifi of bluetooth.

Met of zonder helling

De technologie gaat steeds verder om het leven van de atleet steeds voordeliger en voller te maken. Sommige loopbandmodellen kunnen een kleine helling of daling vertonen om een afdaling of stijging te simuleren. Deze functie diversifieert de trainingen door de intensiteit en het calorieverbruik te verhogen. Dit maakt het product ook duurder, maar biedt geweldige mogelijkheden om jouw training te personaliseren.

Het belang van demping op de loopband

Ook dit is een zeer belangrijk detail, niet alleen voor het comfort, maar ook om de gezondheid van jouw knieën en wervelkolom te vrijwaren en mogelijke stootblessures te voorkomen. Gewoonlijk hebben loopbanden elastomeren, dat zijn rubbers die tussen het platform waarop het doek glijdt en de metalen structuur van de loopband worden geplaatst.

Deze elastomeren variëren sterk in hoogte en bieden een grotere of kleinere mate van schokabsorptie, en je kunt de grootte van deze elastomeren onder de riem zien. Voor licht lopen zijn elastomeren van gemiddelde hoogte voldoende. Grotere en betere loopbanden hebben meestal gedifferentieerde elastomeren of een tweede dempingssysteem. Voor hardlopen zijn ze ideaal. Trainen op een loopband met demping wordt sterk aanbevolen om de impact te beperken en blessures te voorkomen.

Voordelen van een loopband thuis

Een loopband thuis kan je meer mogelijkheden bieden om te trainen. Je kunt hem voor de TV zetten en oefenen terwijl je naar een film of serie kijkt. Je hoeft zich geen zorgen te maken over de regen of te wachten in lange rijen, zoals in de sportschool. Er is geen tijdslimiet en je vermijdt het verkeer na een dag op het werk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.